Правила для учнів ліцею (Кодекс поведінки учнів)

Кодекс поведінки учнів Варварівського ліцею

Кодекс обговорено протягом лютого-березня 2024 н. р. в класних колективах на зборах, в педагогічному колективі на засіданні педагогічної ради , на класних батьківських зборах та затверджено педрадою ліцею

№ 8 від 25.03.2024 р.

 

 

__________ Олександр ПЛИС

 

Укладено на основі:

  • Конституції України,
  • закону України „ Про освіту”,
  • конвенції ООН про права дитини,
  • сімейного кодексу України
  • положення про класного керівника,
  • закону України „Про охорону дитинства”,
  • положення про Раду лідерів школи

(органу учнівського самоврядування).

  • Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти затверджену наказом МОН від 08.09.2020 р. №1115 (ст.57 Закону України «Про освіту).
  • Статуту Варварівського ліцею.
  • Стратегії Варварівського ліцею.

 

 

МЕТА

Мета освіти – всебічний розвиток особистості в чотирьох складових (фізична, інтелектуально-емоційна, соціальна, духовна).

Мета цього документа  Встановити принципи і стандарти поведінки учнів у ліцеї.

Цей кодекс передусім є керівництвом та ресурсом для учнів, батьків та вчителів. Основна його функція: підтримка високого стандарту поведінки та взаємин у Варварівському ліцеї. Насамперед  для кожного учня важлива доброзичлива і безпечна атмосфера – тільки у таких умовах дитина набуватиме якісних знань та вмінь. Тому всі члени спільноти ліцею – учителі, батьки та діти – несуть спільну відповідальність за дотримання та виконання правил поведінки.

 

ЗАГАЛЬНІ  ПОЛОЖЕННЯ

У ЛІЦЕЇ  впроваджена система винагород і заохочення до зразкової поведінки та відмінних успіхів у навчанні (1 раз на місяць відмічати кращих в кожній складовій; оголошення подяки із записом в щоденник, в вайбер групі та на сайті ліцею).

У випадку неприйнятної поведінки можуть застосуватися дисциплінарні заходи відповідно встановленому та затвердженому алгоритму дій. У ліцеї може вестися відеоспостереження з фіксацією звуку, після чого здійснюватиметься моніторинг поведінки учня за допомогою відповідного бланку (журналу обліку порушень), з яким попередньо вчитель або уповноважена особа (представник адміністрації, психолог, соціальний педагог)ознайомить батьків та учня.

 

ЦІННОСТІ

Навчання та виховання у Варварівському ліцеї  базується на цінностях.  Цінності гармонійно вплітаються в структуру освітньої програми і є ціллю кожного розділу усіх навчальних предметів. Найвищою цінністю є особистість та її добробут у фізичній, інтелектуально-емоційній,  соціальній і духовній сферах життя.

Цінності  Варварівського ліцею:

Простота Мета, бачення мети, цінності, принципи і сама діяльність мають бути простими, зрозумілими і прийнятними для всіх учасників освітнього процесу.

 

Універсальність  Цілісна мета освіти, цінності, принципи і процес їх імплементації —універсальні. Думаємо глобально, діємо локально.

 

Відданість  Ми віримо в цінність і ефективність усвідомленої праці, спрямованої на досягнення цілісної мети освіти та її силу змінити ситуацію.

 

Компетентність Ми здатні ефективно долати всі виклики  в житті на основі знань, досвіду та цінностей, і прагнемо до постійного самовдосконалення й розвитку (From zero to hero – від неусвідомленої некомпетентності до неусвідомленої компетентності).

 

Чистота  Внутрішня: думки, бажання, мотиви, очікування;   зовнішня: тіло, одяг, їжа, мова, діяльність, місце праці і відпочинку, стосунки з собою, з учнями, батьками, спільнотою і довкіллям.

 

Володіння собою ( самоврядування)  Ми контролюємо свої  розум, думки, бажання, емоції і чуття.

 

Співчуття Ми не шкодимо жодній живій істоті ні думкою, ні словом, ні дією, ділимося знаннями, досвідом і цінностями, які спрямовані на формування життєво необхідних компетентностей.

 

Правдивість Ми здатні відрізняти істину від ілюзії й  обману.

Культура Людину характеризує її культура мислення, культура пізнання, культура одягу, сну, їжі,  культура праці й поведінки, культура відпочинку,  культура мови та спілкування.

 

Повага Ми цінуємо один одного і те, що ми вносимо в діяльність школи, визнаємо й цінуємо різноманітність у поглядах, досвіді, культурі, традиціях.

 

Єдність в різноманітті Ми усвідомлюємо й цінуємо духовну єдність з усіма попри зовнішні відмінності. Той, хто глибоко усвідомив священність свого життя,  буде також цінувати його в усіх формах життя.

 

Інтегрованість Ми усвідомлюємо суть різних предметів та явищ і використовуємо її при формуванні життєво необхідних компетентностей.

 

Рівний доступ до якісної освіти. Інклюзія Ми забезпечуємо задоволення ціннісних потреб кожної особистості відповідно до її психо-фізіологічних особливостей, враховуючи вік, стать, час, місце і обставини.

 

Вдячність Ми вдячні батькам, учителям, предкам, державі, Богу  за піклування, підтримку, довіру  і можливість  до самовдосконалення.

 

Співпраця і відповідальність Натхнення і єдність можливі тільки завдяки цілісному і ціннісному усвідомленню мети всіма учасниками освітнього процесу, розумінню ними суті самого процесу, своїх мотивів, місця й обов’язків у цьому процесі.

 

Терпіння Успіх ліцею не може бути досягнутим за одну мить. Колектив має стабільно та послідовно працювати над своїм стратегічним підходом протягом значного періоду часу.

 

І. ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ У ЛІЦЕЇ

ЛІЦЕЙ – це простір для навчання.

Прихід учнів до ліцею:

  1. Учні приходять до ліцею не пізніше ніж за10- 15 хвилин до першого дзвінка. Учні, які прийшли після першого дзвінка, вважаються такими, що запізнилися.

2.При вході до ліцею учні витирають взуття, вітаються із учителями,
технічними працівниками, товаришами.

  1. Учні, які запізнилися, записуються у журналі запізнень інспектором з охорони безпеки (черговим вчителем) і отримують   запис   про запізнення у щоденник.

Загальні правила поведінки:

  1. Відповідна поведінка.
  2. Повага та ввічливе ставлення  до вчителя, працівників ліцею та інших учнів.
  3. Бути пунктуальним.
  4. Акуратно ставитися до майна ліцею.
  5. До ліцею можна приносити лише ті речі, які є необхідними для навчального процесу і особистого користування.

 Забороняється:

1.1. Запізнення та пропуск уроків без поважної причини.

1.2. Публічне вживання непристойних, вульгарних та лайливих слів і фраз як до вчителів, працівників ліцею та до учнів.

1.3. Будь-які словесні образи, обзивання та погрози.

1.4. Агресивна поведінка до інших, бійки.

1.5. Непристойні дотики до інших учнів або непристойні висловлювання,  які можуть бути розцінені як сексуальні домагання.

1.6. Буллінг (цькування), а саме:

– систематичні кепкування з будь-якого приводу (національність, релігійна приналежність, фізичні та емоційні особливості, зовнішній вигляд тощо);

– задирство;

– фізичні і психологічні приниженнярізного виду знущання;

– бойкот та ігнорування;

– псування особистих речей.

1.7. Принесення на територію ЛІЦЕЮ будь-яких алкогольних або тютюнових виробів, будь-яких засобів для куріння (наприклад, вейп, електронні сигарети, кальян тощо), наркотичних речовин.

 

ІІ. ПОВЕДІНКА ПІД ЧАС УРОКУ

  1. Приходити на урок вчасно, підготовленим.
  2. Слухати уважно з повагою до вчителя.

Під час уроку виконувати завдання вчителя, брати активну участь в обговоренні, відповідати на запитання.

  1. Говорити спокійним голосом.
  2. Ввічливо ставитися до вчителя та інших дітей.
  3. Вставати, виходити тільки з дозволу вчителя.
  4. Записувати домашнє завдання у щоденник.

Забороняється:

2.1. Неввічливо, насмішкувато звертатися до вчителя та учнів.

2.2. Перебивати вчителя під час уроку.

2.3. Відмовлятися виконувати прохання чи інструкції вчителя, які безпосередньо пов’язані з навчальним процесом.

2.4. Самовільно вставати з місця, ходити по класу, виходити з класної кімнати.

2.5. Голосно розмовляти з іншими учнями,  кричати.

2.6. Умисно спекулювати часом, затягувати початок уроку.

2.7. Запізнюватися на урок.

ІІІ. ПОВЕДІНКА НА ПЕРЕРВІ У ПРИМІЩЕННІ ЛІЦЕЮ

1.Перерва для учня розпочинається лише після слів учителя «Урок закінчено».

2.Перерва – час для відпочинку та підготовки до наступного уроку.

3.Учень повинен чітко та своєчасно виконувати вимоги чергових учнів та вчителів.

4.Виявляти повагу до старших, поступатися, їм дорогою, місцем.

Забороняється:

3.1. Гучно вмикати музику, відео з будь-яких пристроїв.

3.2. Штовхатись, стрибати та бігати у приміщенні ліцею. Голосно розмовляти, кричати, бігати по сходах і коридорах.

3.3.Ображати учасників освітнього процесу

( вчителів, працівників ліцею, учнів).

 

ІУ. ПОВЕДІНКА НА ПОДВІР’Ї  ЛІЦЕЮ

1.Подвір’я ЛІЦЕЮ – пришкільна територія, де під час перерви переважно перебувають учні.

2.На подвір’ї ліцею слід дотримуватися основних правил безпеки (не бігати, не штовхатися, бути обережними під час користування спортивними спорудами, на турніках, не кидати сніжки).

  1. У зимовий період  пересуватися до інших приміщень ліцею обережно, минаючи краї дахів.

Забороняється:

4.1. Виходити під час навчальних годин за територію ліцею без супроводу.

4.2 Перелазити через паркан.

4.3. Підніматись на пожежну драбину.

4.4. Нищити квітники та дерева.

4.5. Будь-яка ігрова діяльність, яка може призвести до травматизму.

4.6. У нестійку погоду та за складних погодних умов в зимовий період  перебувати на території подвір’я.

У.   ПОВЕДІНКА У ЇДАЛЬНІ

1.Їдальня – місце, де можна поїсти та спокійно поспілкуватися один з одним.

2.Обов’язково дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог (мити руки з милом, користуватися електросушкою, серветкою чи рушничком).

3.Їсти охайно, не заважати іншим.

  1. Після їжі прибрати за собою посуд та подякувати тим, хто готував та подавав їжу.

Забороняється:

5.1. Бігати по їдальні, кричати та будь-яким чином перешкоджати іншим учням споживати їжу.

6.1. Дівчатам заходити в їдальню із довгим розпущеним волоссям.

УІ. ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД, ОХАЙНІСТЬ

  1. Охайний зовнішній вигляд.
  2. Одяг має бути випраний, випрасуваний і наближений до ділового стилю.
  3. Тіло дитини: обличчя, руки, волосся та  нігті повинні бути чистими.
  4. Спортивний одяг учні носять тільки на уроках фізичної культури.
  5. В осінньо-зимовий  та весняний період наявність змінного взуття обов’язкова, крім НС.
  6. Верхній одяг слід зберігати у спеціально виділеному місці.

Забороняється:

6.1. Яскравий макіяж та манікюр, носіння масивних прикрас.

6.2. Мати неохайне волосся, розпущене довге волосся(для дівчат) фарбувати його у неприродні кольори.

6.3. Використовувати різкі парфумерні аромати.

6.4. Носити декольтовані, занадто яскраві (з яскравим принтом включно), укорочені блузки, футболки(«топики» тощо); міні (вище ніж 10см від коліна) та максі (в підлогу) спідниці; укорочені, стягуючі штани (лосини), бриджі, укорочені шорти тощо;  штани, які відкривають велику частину нижньої білизни або тіла; одяг та взуття для літнього відпочинку.

6.5. Сидіти в класі у верхньому одязі крім НС.

УІІ.  ПОВЕДІНКА ПОЗА ЛІЦЕЄМ

Поведінка поза ліцеєм, яка стосується  діяльності та репутації ліцею, має бути шанобливою.

Забороняється:

7.1. Публікувати в соціальних мережах фото і відеоматеріали, які не сприяють позитивній репутації ліцею.

7.2. Розміщувати в мережі Інтернет фото інших учнів, учителів  та інформацію про них без їхньої попередньої згоди.

УІІІ. ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ТЕЛЕФОНА, ПЛАНШЕТА ТА ІНШОЇ ТЕХНІКИ

  1. У приміщенні та на території ліцею користування мобільними телефонами, планшетами та іншими пристроями без дозволу вчителя заборонено.
  2. Перед початком занять телефони та інші пристрої необхідно здати в спеціально відведене місце в класі (органайзер для телефонів).
  3. Для зв’язку з батьками можна скористатися телефоном з дозволу класного керівника, вчителя-предметника.
  4. У разі самовільного використання мобільного телефона, планшета та іншої техніки ці предмети вилучаються і зберігаються до завершення навчального процесу у класного керівника.

Забороняється:

8.1. Зберігати телефон (інший пристрій) на учнівській парті.

8.2. Використовувати мобільний телефон, планшет або інші пристрої на уроці без дозволу вчителя.

ІХ. СТАВЛЕННЯ ДО МАЙНА ЛІЦЕЮ

Майно ліцею – один із важливих ресурсів школи.

  1. Очікується бережне ставлення до майна ліцею, акуратність у використанні техніки, меблів та спортивного інвентарю.
  2. Важливим є економне використання ресурсів, у тому числі електроенергії, води, гігієнічних засобів.
  3. Кожний учень несе відповідальність за своє робоче місце.

Забороняється:

9.1. Будь-яке псування та нищення майна ліцею(наприклад, писати або малювати на парті, стінах тощо).

9.2. Самовільно використовувати будь-яку техніку ліцею.

Х. ПОВЕДІНКА ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Поведінка під час дистанційних занять, а також спілкування в групах класів повинні сприяти:

  1. Самоорганізації учнів.
  2. Якісному навчанню.
  3. Позитивній  репутації ліцею і шанобливому ставленню до всіх учасників освітнього процесу.
  4. На вимогу вчителя учасники освітнього процесу працюють на уроці з увімкненими камерами.

Забороняється:

10.1. Заходити в Zoom-конференції уроків та на інші платформи ІКТ під чужим або незрозумілим  іменем.

10.2. Передавати посилання на ліцейські заняття третім стороннім особам, окрім батьків або осіб, які їх заміняють.

10.3. Пропускати дистанційні заняття без поважних причин або завчасного попередження батьків.

10.4. Навмисно відволікати учасників освітнього процесу під час заняття (гримаси, шум, малювання екрану, тощо).

10.5. Запізнюватися на  уроки дистанційного навчання, які проходять у режимі синхронного часу.

 

ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ТА ДИСЦИПЛІНАРНІ МІРИ

У разі порушення вище вказаних заборон до учня можуть застосовуватися дисциплінарні міри.

  1. Жовта зона: порушення поведінки розглядається вчителем.
  • У разі порушення заборон  жовтої зони учень отримає усне попередження від вчителя.
  • У разі повторного порушення заборон жовтої зони вчитель інформує про порушення батьків записом у щоденнику або попереджувальною запискою.
  • У випадку багаторазового порушення заборон жовтої зони учень пише записку ПСВ. Якщо учень має три пояснювальні записки застосовуються дисциплінарні міри помаранчевої зони.
  1. Помаранчева зона: порушення поведінки розглядається вчителем, заступниками директора і (або) директором та батьками.
  • У разі порушення заборони помаранчевої зони учень отримує письмове попередження від вчителя, заступників директора або директора ЛІЦЕЮ і пише ПСВ.
  • До ліцею запрошуються батьки учня, з якими проводиться бесіда та пишуть ПВСД (пояснюю вчинок своєї дитини).
  • Якщо поведінка учня спричинила загрозу життю і здоров’ю учасників навчально-виховного процесу, то, з метою самоусвідомлення, порушнику надається можливість  дистанційного навчання.
  • У випадку повторного порушення заборон помаранчевої зони застосовуються дисциплінарні міри червоної зони.
  • У разі пошкодження майна ліцею або майна іншого учня батьки відшкодовують повну його вартість.

 

  1. Червона зона: порушення поведінки червоної зони розглядаються адміністрацією школи (директором, заступниками директора, вчителями), учнем та батьками.
  • У разі порушення заборони червоної зони учень отримує письмове попередження.
  • Якщо учень систематично порушує правила Поведінкового кодексу або його дії спричинили загрозу життю і здоров’ю учасників навчально-виховного процесу, то, з метою самоусвідомлення, порушнику надається можливість дистанційного навчання.
  • У разі повторного порушення на учня складається відповідні листи у відповідні служби органів місцевого самоврядування.

 

Додаток

Таблиця 1

(Порушення фіксуються в журнал обліку порушень Кодексу поведінки учня (в учнівському щоденнику чи повідомленні батькам в інший спосіб) та розглядаються комісією.

Жовта зона

  1. Ненавмисне порушення тиші уроку.
  2. Перебивання вчителя під час уроку.
  3. Необгрунтована відмова виконувати прохання чи інструкції вчителя.
  4. Самовільно вставати з місця, ходити по класу, виходити з класної кімнати.
  5. Голосно розмовляти з іншими учнями та кричати під час уроку.
  6. Умисне спекулювання часом, затягування початку уроку.
  7. Несистемне запізнення на урок без поважної причини.
  8. Штовхатись, стрибати та бігати у приміщенні ліцею.
  9. Будь-яка ігрова діяльність (яка може явно призвести до травматизму).
  10. Бігати по їдальні, кричати та будь-яким іншим чином перешкоджати іншим споживати їжу.
  11. Дрібне псування та нищення майна ліцею (наприклад, писати або малювати на парті, стінах тощо).
  12. Підніматись на пожежну драбину.
  13. Запізнення на уроки дистанційного навчання, які проходять у режимі синхронного часу.

Помаранчева зона

  1. Агресивна поведінка до інших учасників освітнього процесу.
  2. Неввічливе звертання до вчителя та учнів, свідомі насмішкуваті коментарі.
  3. Обманювання.
  4. Знищення або значне пошкодження майна ліцею або техніки.
  5. Нищення квітників та дерев.
  6. Публічно вживати непристойні, вульгарні та лайливі фрази як до вчителів, працівників ліцею так і до учнів.
  7. Будь-які словесні образи, обзивання та погрози.
  8. Перелізати через паркан. Виходити самовільно за територію ліцею без супроводу під час навчальних годин чи перерв.
  9. Публікувати в соціальних мережах фото і відеоматеріали, які не сприяють позитивній репутації ліцею.
  10. Розміщувати в мережі Інтернет фото інших учнів, вчителів та негативну  інформацію про них без їхньої попередньої згоди.
  11. Безпідставна відмова прибрати своє робоче місце (на уроці або після навчальних занять).
  12. Використання мобільного телефона, планшета та інших пристроїв в приміщені та на території ліцею без дозволу вчителя.
  13. Гучно вмикати музику з будь-яких пристроїв без дозволу.
  14. Заходити в зум-конференції уроків та на інші платформи ІКТ під чужим або незрозумілим іменем.
  15. Пропуск дистанційних занять, запізнення на 15 і більше хвилин на урок очного навчання без поважних на те  причин та завчасного попередження батьків.
  16. Під час дистанційного навчання навмисне відволікання учасників освітнього процесу від процесу заняття (гримаси, шум, малювання екрану, тощо).
  17. Маніпулювання часом, відведеного для уроку; навмисне відволікання однокласників від ходу занять уроків;  зрив освітнього процесу в будь-який спосіб.

 

Червона зона

  1. Бійка (навмисне чи ненавмисне травмування учасників НВП);
  2. Тілесні ушкодження (навмисні чи ненавмисні) собі або іншим учасникам освітнього процесу;
  3. Буллінг, а саме:

– систематичні кепкування з будь-якого приводу (національність, релігійна приналежність, фізичні та емоційні особливості, зовнішній вигляд тощо);

– провокативні дії та задирство, які підбурюють до  фізичної чи словесної протидії;

– фізичні і психологічні приниження;

– різного виду знущання;

– бойкот та ігнорування;

– псування особистих речей тощо.

  1. Приносити на територію ліцею будь-які алкогольні або тютюнові вироби, наркотичні речовини, та порнографічну продукцію.
  2. Непристойні дотики до інших учнів або непристойні висловлювання, які можуть бути розцінені як сексуальні домагання.
  3. Будь-якого роду погрози учасникам освітнього процесу (учням, вчителям, батькам, працівникам закладу).
  4. Релігійна та інші види  нетерпимості (статева, вікова, етнічна, расова, мовна, соціальна, інтелектуальна) щодо інших осіб або соціальних груп.
  5. Під час дистанційного навчання передавання посилання на шкільні заняття третім стороннім особам, окрім батьків або осіб, які їх заміняють.
  6. Прогул уроків.