Документи асистента вчителя щодо роботи з учнями з особливими
Перелік документації асистента вчителя визначає кожен заклад освіти самостійно. Водночас є типовий перелік документів, що унормовує та організовує роботу педагога. Ним і скористаємося.
У Методичних рекомендаціях щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році йдеться зокрема про те, що навчання дітей з ООП має відповідати ключовим цілям Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання. Важливо, щоб кожна особа була забезпечена якісними освітніми послугами, що відповідають її індивідуальним потребам і можливостям. Тож асистент вчителя адаптує навчальні матеріали з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності кожної дитини з особливими освітніми потребами. Педагогічні працівники у різних формах документації планують свою роботу, забезпечують її облік та звітність.
Які основні обов’язки асистента вчителя
Річний план роботи асистента вчителя
Асистент вчителя складає річний план своєї роботи, який затверджує керівник закладу освіти. Річний план має корелюватися з освітньою програмою, навчальними програмами, планами роботи педагогічних працівників, з якими в партнерстві працює асистент вчителя. У річному плані роботи передбачають усі види робіт, визначені посадовою інструкцією. Їх можна поділити за розділами:
- організаційна та навчально-корекційна робота
- співпраця з учителями-«предметниками», вчителями-дефектологами, медичними працівниками, практичним психологом, соціальним педагогом
- робота з батьками та громадськістю
- методична та самоосвітня робота
- робота з документацією.
У річному плані роботи асистент вчителя коротко описує зміст діяльності і терміни виконання.
Додатком до річного плану роботи може бути таблиця, у якій визначено:
- особливості взаємодії з учителями інклюзивного класу, у якому працює асистент учителя
- розподіл функцій між педагогами.
Зауважте!
► «Чи потрібен річний план роботи асистенту вчителя?» — відповідь Інни Горбенко, провідного фахівця з інклюзивної освіти
Графік роботи асистента вчителя
Педагогічне навантаження асистента вчителя у закладі загальної середньої освіти становить 25 годин на тиждень. Це визначено частиною 4 статті 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Одна ставка асистента вчителя вводиться у школах, де запроваджене інклюзивне навчання, для роботи з учнями з особливими освітніми потребами з розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти. Це визначено Типовими штатними нормативами закладів загальної середньої освіти. Графік роботи асистента вчителя складають, узгоджуючи його з:
- розкладом уроків у закладі
- заняттями інших педагогів, спеціалістів вузького профілю.
У графіку фіксують особливості організації навчально-виховного процесу в інклюзивному класі, вказуючи на такі завдання діяльності асистента вчителя, як:
- допомога вчителю під час проведення уроків
- розроблення матеріалів для індивідуальної роботи з дітьми
- проведення виховних занять
- індивідуальний супровід дітей
- консультації для батьків
- взаємодія з іншими фахівцями психолого-педагогічного супроводу.
Як забезпечити інклюзивне середовище
Розклад уроків
Асистент учителя не лише записує розклад уроків, а й планує свою присутність на них, про що робить відповідні позначки у розкладі.
Якщо урок відбувається за межами школи (у поліклініці, навчально-реабілітаційному закладі, позашкільному закладі), то заповнюють графу про місце його проведення.
Щоденний план роботи асистента вчителя
У щоденному плані роботи асистент учителя зазначає:
- дату й клас
- прізвище та ім’я учня з особливими освітніми потребами.
Окрім того, у щоденному плані роботи можна передбачити такі графи:
- індивідуальний супровід дитини
- відвідування уроків у класі
- адаптація навчальних матеріалів
- робота з батьками та педагогами
- корекційно-розвиткова робота
Облікові документи
Список учнів з особливими освітніми потребами
До списку включають учнів, соціально-педагогічний супровід яких здійснює асистент учителя.
У списку також доречно вказувати відомості про:
- психолого-педагогічний висновок
- рекомендовану навчальну програму
- вид корекційних занять, кількість годин, хто проводить.
Листок спостережень
Асистент учителя, як і інші педагоги, ретельно спостерігає за розвитком учнів з особливими освітніми потребами. Результати спостережень відображають в індивідуальній програмі розвитку дитини. Утім можливі й інші форми фіксації такої інформації. Наприклад, динаміку навчальних досягнень і розвитку дитини можна обліковувати в Листках спостережень.
Таблиця обліку консультацій та просвітницьких заходів
Згідно з посадовими обов’язками асистент учителя:
- консультує батьків, учнів
- організовує просвітницькі заходи та бере в них активну участь.
Таку роботу доцільно обліковувати в окремій таблиці, що може містити такі графи:
- дата
- кому надано консультацію
- тема консультації (просвітницького заходу).
Таблиця обліку методичної роботи
Облік методичної роботи також доцільно вести в таблиці.
У ній можуть бути такі відомості:
- дата
- назва заходу
- тема виступу.
План самоосвіти
Заходи самоосвіти асистента вчителя можуть бути визначені в розділі «Методична та самоосвітня робота» річного плану або ж у спеціальному плані роботи.
У ньому можна передбачити такі розділи:
- тема самоосвіти
- мета й завдання
- джерела для опрацювання
- результати.
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами
Команда супроводу дитини з особливими освітніми потребами функціонує на трьох рівнях:
- команда на рівні класу ─ вчитель, асистент вчителя, батьки, дитина;
- шкільна команда ─ адміністрація закладу, вчитель, асистент вчителя, батьки, психолог, соціальний педагог, логопед та інші фахівці закладу освіти;
- команда підтримки ─ фахівці, які не є працівниками школи: фахівці інклюзивно-ресурсних, навчально-реабілітаційних центрів та інших установ.
Персональний склад шкільної команди супроводу психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами затверджує наказом директор ЗЗСО. Її склад визначають з огляду на освітні потреби дитини з ООП.
У команді мають бути постійні учасники:
- директор ЗЗСО або заступник директора з НВР
- учитель початкових класів або класний керівник, учителі
- асистент вчителя
- практичний психолог
- соціальний педагог
- учитель-дефектолог, учитель-реабілітолог
- батьки або законні представники дитини.
Також до команди залучають запрошених фахівців.
До складу команди на рівні класу входять педагоги, які безпосередньо працюють з дитиною ─ вчитель класу, асистент вчителя, вчителі-предметники, дитина та її батьки. Водночас педагоги входять і до шкільної команди.
Команда на рівні класу відіграє головну роль у плануванні освітньої програми.
Вчителі планують освітній процес і визначають очікувані результати для учня та способи їх досягнення. Вчитель та асистент вчителя проводять спостереження за дитиною у процесі освітньої діяльності, адже успішність адаптації дитини залежить передусім від міжособистісних стосунків у колективі.
Учні можуть бути залучені до створення власного навчального плану в різний спосіб. Наприклад, вони висловлюють свої інтереси, уподобання й потреби. Усвідомлення того, що цілі програми відображають власні прагнення дитини, позитивно впливає на її мотивацію до навчання.
Батьки представляють інтереси своєї дитини, надають інформацію про її потреби і можливості, методи заохочення, які використовують вдома, особливості взаємодії. Ці знання доповнюють інформацію педагогів про учня з ООП. Батьки беруть участь в обговоренні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, розробленні та реалізації ІПР.
Функції асистента вчителя
Ми з’ясували, що асистент вчителя супроводжує весь навчальний шлях дитини та підтримує постійний зв’язок з іншими фахівцями шкільної команди. Фахівці виділяють п’ять функцій асистента вчителя:
|
– допомагає в організації освітнього процесу в класі з інклюзивним навчанням – надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця – проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб – допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю в учня – співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми розвитку – забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці |
|
– співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів – здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів – сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану – стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом участі у науковій, технічній, художній творчості – створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому |
|
– разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює їх навчальні досягнення – оцінює виконання дитиною індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку її розвитку |
|
– на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку |
|
– постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу – інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня |
Таким чином відбувається постійний обмін інформацією між вчителем класу, асистентом вчителя та батьками, що сприяє процесу вивчення можливостей та потреб дитини та плануванню подальшої діяльності.
Робота асистента вчителя під час дистанційного навчання
Асистент вчителя, який с учасником команди психолого-педагогічного супроводу, забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу для дитини з ООП та в умовах дистанційного навчання продовжує виконувати свої функції, визначені у посадовій інструкції, затвердженій керівником закладу, а також виконувати функції відповідно до примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини.
Тож в умовах організації дистанційного навчання асистент вчителя:
- організовує спільно з учителем/ями освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;
- забезпечує навчання учня з особливими освітніми потребами, у тому числі за потреби здійснення в межах свого педагогічного навантаження індивідуальне підключення поза часом уроку, який здійснюється онлайн, та надає додаткові пояснення, виконує разом з дитиною домашні завдання, які були їй не зрозумілі;
- надає додаткові пояснення дитині щодо виконання матеріалу, який вивчається, та завдань в окремій онлайн кімнаті, забезпечує перевірку виконання таких завдань; забезпечує реалізацію індивідуальної програми розвитку в межах своєї компетенції, зокрема досягнення поставлених у програмі цілей навчання, завдань на період дії ІПР, забезпечення визначених ІПР потреб, тощо;
- забезпечує в межах компетенції реалізацію індивідуального навчального плану дитини (за наявності); забезпечує комунікацію закладу освіти та батьків (інших законних представників дитини) з метою організації навчання учнів з особливими освітніми потребами; координує дистанційне навчання з батьками (іншими законними представниками) дитини, у тому числі завчасно попереджає про зміни розкладу, необхідні навчально-дидактичні матеріали тощо: здійснює підготовку матеріалів для дистанційною навчання для учнів з особливими освітніми погребами, у тому числі консультує батьків щодо їх використання;
- забезпечує підготовку індивідуальних завдань та адаптацію навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей учня з рахуванням умов дистанційного навчання; забезпечує індивідуалізацію технологій дистанційного навчання з урахуванням особливих освітніх потреб, у тому числі обирає відповідні інструменти, консультує батьків щодо технічних особливостей їх використання з учнями з особливими освітніми потребами;
- асистує вчителю під час проведення дистанційних занять, зокрема допомагає вчителю під час поділу учнів на пари/групи в будь-який момент, допомагати та виправляти помилки, слідкувати за підняттям рук учнів, вмикати та вимикати мікрофони, включати демонстрацію екрану для показу презентацій та відео, слідкувати за чатом та відповідати на питання учнів та батьків, які виникають під час уроку;
- асистує вчителю при роботі з іншими учнями класу, які потребують першого рівня підтримки в закладі освіти, додаткових пояснень, індивідуального підходу, мають проблеми з опануванням матеріалу, у тому числі у зв’язку з перебуванням за кордоном чи на тимчасово окупованих територіях, відсутністю доступу до онлайнзанять, наявністю психологічної травми;
- надає учню та його батькам (іншим законним представникам) рекомендації щодо дотримання норм при користуванні комп’ютерною технікою, щодо організації робочого місця дитини;
- спільно з іншими учасниками команди супроводу бере участь у розробленні ІПР;
- забезпечує ведення щоденника спостережень за дитиною з ООП з метою відстеження динаміки розвитку та оцінки рівня досягнення цілей навчання, зазначених в ІПР;
- створює індивідуальне портфоліо учня з ООП.
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту Педрада
Джерело: https://oplatforma.com.ua/article/2154-yak-osnovn-obovyazki-asistenta-vchitelya